Communication Routes as a Key to Territorial Development
Study of the Influence of Communication Routes on the Growth of the Main Industries in the Province of Tucumán
Keywords:
development, territory, growth, communication routesAbstract
The growth and development of a geographic territory depends on various factors that influence the importance given by a worldview, economic or political interests. However, the lack of adequate communication routes that facilitate the transfer of goods and people has a negative impact on any development strategy; In other words, the need to have systems that intercommunicate us quickly and safely, reduce time and space to improve productivity and leisure time and avoid demographic concentration in specific urban areas is a tacit and certain dependency.
Downloads
References
Álvarez, Á. (2021). Infraestructuras de transporte y disputas territoriales. La IIRSA en Santa Fe. CLACSO-Universidad Nacional del Centro.
Analistas Económicos de Andalucía. (2000). Territorio y Ciudad: Modelo Económico Territorial. Importancia de la comunicación y el transporte. España: Servicio de Publicaciones.
Becattini, G. (2004). Del distrito industrial marshalliano a la «teoría del distrito» contemporánea. Una breve reconstrucción crítica. Investigaciones Regionales, 1, 9-32. https://investigacionesregionales.org/es/article/as-a-departing-pointthe-paper-presents-the-historical-genesis-of-theconcept-of-industrialdistrict-focusing-on-the-scientific-views-of-the-pioneer-of-this-fieldalfred-marshall-the-concept-has-it/
Blanco, M. B. (2008). Los talleres de Tafí Viejo del ferrocarril Central Norte en Tucumán: Los orígenes de su construcción 1900-1910. XXI Jornadas de Historia Económica.
Boisier, S. (2001). Desarrollo (Local): ¿De que estamos hablando? En: A. Vásquez y O. Madoery (Comps.), Transformaciones globales, instituciones y políticas de desarrollo local (pp. 48-74). Homo Sapiens.
Candela García, G. (2001). Un puente de esperanza. Revista de Obras Públicas, 148(3411), 47-57. https://quickclick.es/rop/detalle_articulo.php?registro=17568&anio=2001&numero_revista=3411
de Ezcurra, M. (1998). Historia de Tucumán, 1536-1998. Gráfica Noroeste.
Houni, A., Pittaluga, L., Porcile, G. y Scatolin, F. (agosto de 1999). La CEPAL y las Nuevas Teorías del Crecimiento. Revista CEPAL, 68, 7-34. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/a9014e96-46b6-462d-96e6-f3df5fce0f5e/content
Manzanal, M. (2000-2001). El primer ingenio azucarero en Tucumán: discutiendo las razones que explican su construcción. Población y Sociedad, 8-9, 1-45.
Oszlak, O. (1997). Estado y sociedad. ¿Nuevas reglas de juego? Reforma y Democracia, 9, [s.p.].
Parson, W. (2007). Políticas públicas. Una introducción a la teoría y la práctica del análisis de políticas públicas. FLACSO.
Paterlini de Koch, O. (1996). Ingenios azucareros en Tucumán: incidencia en la estructura laboral en la constitución del hábitat. VI Seminario Internacional sobre caña de azúcar.
Petrocelli, H. B. (1988). Historia Constitucional Argentina. Keynes Universitaria.
Ramos, J. (Diciembre de 1998). Una estrategia de desarrollo a partir de los complejos productivos en torno a los recursos naturales. ¿Una estrategia prometedora? Revista CEPAL, 66, 105-125. https://www.cepal.org/es/publicaciones/12159-estrategia-desarrollo-partir-complejos-productivostorno-recursos-naturales
Repetto, F. (2004). Capacidad estatal: requisito para el mejoramiento de la política social en América Latina. Banco Interamericano de Desarrollo, 1-46. https://publications.iadb.org/es/publicacion/14523/capacidad-estatalrequisito-para-el-mejoramiento-de-la-politica-social-en-america
Roccatagliata, J. A. (2008). Argentina. Una visión actual y prospectiva desde la dimensión territorial. Emecé.
Sánchez, R. (2010). Algunas reflexiones sobre los servicios de infraestructura en América Latina. CEPAL-IPEA. Recuperado el 16 de mayo de 2024 de https://www.cepal.org/es/publicaciones/28140-algunas-reflexiones-servicios-infraestructura-america-latina
UNASUR. (Noviembre de 2011). Infraestructura para la Integración Regional. CEPAL-UNASUR. Recuperado el 16 de mayo de 2024 de https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/b60c4cd9-a6a7-460dba71-4a04b3550bc6/content
Sánchez Román, J. A. (2005). La Industria Azucarera en Argentina (1860-1914). El mercado interno en una economía exportadora. Revista de Indias, 65(233). 147-172. https://doi.org/10.3989/revindias.2005.i233.379
Schweitzer, M. (2008). El Sistema ferroviario argentino y la configuración del territorio. Los proyectos que avanzan. En: C. Bustamante Lemus, Problemática regional en México. Hacia una agenda para el desarrollo (pp. 1-17). Asociación Mexicana de Ciencias para el Desarrollo Regional.
Svampa, M. (2005). La sociedad excluyente. La Argentina bajo el signo del neoliberalismo. Alfaguara.
Vázquez-Barquero, A. (2006). Surgimiento y transformación de clústeres y milieus en los procesos de desarrollo. Revista EURE- Revista De Estudios Urbano Regionales, 32(95), 75-92. https://doi.org/10.7764/1295