Pleasant Little flowers of the Virgen del Valle of Catamarca. From devotional readings, promises and pilgrims in the Argentinian northwest at the end of the XIX century and the beginning of the XX century.
De lecturas devocionales, promesas y promesantes en el noroeste argentino a fines del siglo XIX y principios del XX
DOI:
https://doi.org/10.53439/revitin.2014.01.04Keywords:
Virgen del Valle de Catamarca, devotional readings, promises, promesantes, Argentinian Northwest, nineteenth and twenty centuriesAbstract
This article addresses the preparation instances of the text that brought together letters and statements of devotees during the nineteenth and twentieth centuries, those which narrate the promises made to the Virgin del Valle de Catamarca to ask for relief or healing. Amenas florecillas de la Virgen del Valle que aparecieron un poco antes y después de la solemne coronación, así en esta Nación Argentina como en otras repúblicas y naciones constitutes an editorial and devotional project of friar Bernardino Orellana, yet, which also involved others who contributed to the collection. We inquire into these devotional readings and their influence on the development of new promises among devotees, especially those accounts of supplicants from Catamarca, Tucuman, Salta, Jujuy and Santiago del Estero.
Downloads
References
BARRAL, María E. (1998) “Limosneros de la virgen, cuestores y cuestaciones: la recolección de la limosna en la campaña rioplatense, siglo XVIII”, Boletín del Instituto Ravignani, Nº 28, Buenos Aires, pp. 7-27.
BAUTISTA GARCÍA, Cecilia (2006) “Dos momentos en la historia de un culto: el origen y la coronación pontificia de la Virgen de Jaconá (siglos XVIIXIX)”, Tzintzun, Revista de Estudios Históricos, N° 43, México, pp. 11-48.
BRADING, David (2002) La Virgen de Guadalupe. Imagen y tradición, México, Ed. Taurus.
CASTELLOTE HERRERO, Liliana (2010) Libros de milagros y milagros en Guadalajara (Siglos XVI-XVIII), Madrid, CSIC.
CHAILE, Telma L. (2011) “Promesas y gracias en cartas de la Virgen del Valle de Catamarca en el Noroeste Argentino. Fines del siglo XIX y principios del XX”, Boletín Americanista, Nº 62, Barcelona, pp. 97-116.
CHARTIER, Roger (2001) Historia de la lectura en el mundo occidental, Madrid, Taurus Minor.
CHARTIER, Roger (2002) El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural, Barcelona, Gedisa.
CHRISTIAN, William (1991) Religiosidad local en la España de Felipe II, Madrid, Nerea.
CÚTTOLO, Vicente (1979) Nuevo Diccionario Biográfico Argentino (17501930). Tomo V, Buenos Aires, Elche
DE CERTEAU, Michel (1996), La Invención de lo cotidiano.1. Artes de hacer. México, Universidad Iberoamericana.
DE CERTEAU, Michel (2006) La debilidad del creer, Buenos Aires, Katz.
DI STEFANO, Roberto y ZANATTA, Loris (2000) Historia de la Iglesia Argentina. Desde la colonia hasta fines del siglo XX, Buenos Aires, GrijalboMondadori.
FOGELMAN, Patricia (2007) “Simulacros de la virgen y refracciones del culto mariano en el Río de la Plata colonial”, Eadem Utraque Europa. Revista de Cultura, Buenos Aires, 3, pp. 11-34.
FOGELMAN, Patricia (2013) “Dos exvotos contra el Estado Liberal: la Basílica y el libro de Salvaire sobre la historia de Luján”, Patricia Fogelman, Mariela Ceva y Claudia Touris, (Eds.) El culto mariano en Luján y San Nicolás. Religiosidad e historia regional, Buenos Aires, Biblos, pp. 25-49.
FOLQUER, Cynthia (2006) “La construcción de la subjetividad femenina en Tucumán. Las epístolas de Fray Boisdron (1891-1920)”, Telar. Revista del Instituto Interdisciplinarios de Estudios Latinoamericanos, Nº 4, Tucumán, pp. 55-74.
FREEDBERG, David (2009) El poder de las imágenes, estudios sobre la historia y la teoría de la respuesta, Madrid, Cátedra.
GEMELLI, Agustín O.F.M. S. (1949) Francisco de Asís y sus “Pobrecitos”, Buenos Aires, Pax et Bonum.
GINZBURG, Carlo (2008) El queso y los gusanos. El cosmos según un molinero del siglo XVI, Barcelona, Penísula Oceáno.
LEGRAS, Horacio (2006) “Lectura y pasaje en el fin de siglo”, Revista Iberoamericana, Vol. LXXII, Núm. 214, Pittsburgh, pp. 19-34.
LÉVI-STRAUSS, Claude (1973) Antropología estructural, Buenos Aires, Eudeba.
MARTÍN, Eloísa (1997) “La Virgen de Luján: el milagro de una identidad nacional católica”, Ponencia presentada en las VII Jornadas sobre Alternativas Religiosas en Latinoamérica, Buenos Aires.
MEDINA, Federico (2013) “Entre la ilustración española y las ideas contrarrevolucionarias francesas: el universo intelectual de Escolástico Zegada (1813-1871)”, Gabriela Caretta e Isabel Zacca, (Comp.) Derroteros en la construcción de las religiosidades. Sujetos, instituciones y poder en Sudamérica, siglos XVII al XX, Salta, CONICET-UNSTA-CEPIHA, pp. 107-122.
MIRANDA, Alberto Pbro. (1987) Historia popular de la Virgen del Valle, Buenos Aires, Guadalupe
SANTILLÁN, Diego (1961) Gran Enciclopedia Argentina, Tomo VII, Buenos Aires, Ediar. Soc. Anon. Editores.
SIDOROVA, Ksenia (2000) “Los usos de la comunicación verbal en los contextos rituales y ceremoniales”, Alteridades, Iztapalapa, Nº 10 (20), pp. 93-100.
SIRACUSANO, Gabriela (2005) El poder de los colores. De lo material a lo simbólico en las prácticas culturales andinas. Siglos XVI-XVIII, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
VEGA CERNUDA, Miguel A. (2011) “Reflexiones críticas sobre la traducción al español de la fuentes franciscanas con especial referencia a Las Florecillas”, Antonio Bueno García y Miguel A. Vega Cernuda, (Eds.) Los franciscanos hispanos por los caminos de la traducción: textos y contextos, Valladolid, Diputación Provincial de Soria. http://web.ua.es/es/histrad/documentos/produccion-investigadora-del-grupo/articulos-asis/asis-2-miguel-angel-vega.pdf, 30/10/2012
VILLAFUERTE, Carlos (1961) Voces y costumbres de Catamarca. Tomo II (L-Z), Buenos Aires, Academia Nacional de Letras.