The Virgen de Guadalupe and its festivity in a parish from Puebla, Mexico

Authors

  • Sabeli Sosa Díaz Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social-Occidente Guadalajara, Jalisco, México

DOI:

https://doi.org/10.53439/revitin.2014.01.05

Keywords:

religiuos field, Virgin of Guadalupe, parrish, merchants

Abstract

In this article I examine the Virgin of Guadalupe celebration that takes place in the parish of San Martín Obispo in Puebla, Mexico, which underwent several changes in recent decades. The analysis seeks to link the study of the Guadalupe image to the social group that sponsors the festivities, the merchants; it highlights the changes that have taken place around this Marian devotion in recent years; and finally, outlines the importance of this celebration in the social field to which it belongs. The study is a good opportunity to understand the complex historical processes that came along the consolidation of the Guadalupe worship in the parish of St. Martin, as well as the power field and influence that individual actors have woven around its celebration

Downloads

Download data is not yet available.

References

BLANCARTE, Roberto (1996). El pensamiento social de los católicos. México, Fondo de Cultura Económica.

BOURDIEU, Pierre (1971), “Genèse et structure du champ religieux”. Revue Française de Sociologie, año XII, pp. 295-334.

BRADING, David (2002). La Virgen de Guadalupe. Imagen y tradición.México, Ed. Taurus.

CEBALLOS Ramírez, Manuel (1992), “Iglesia, Estado y sociedad en México, una visión histórica del presente”, Carlos Martínez Assad (coord.) Religiosidad y política en México. México, Universidad Iberoamericana.

CONCHA MALO, Miguel, et al. (1986). La participación de los cristianos en el proceso popular de liberación de México. México, Siglo XXI-IIS.

CONTRERAS Hernández, Jesús (1996). Historia de la parroquia de San Martín Obispo. México, Archivo Municipal de San Martín Texmelucan, Puebla.

CONTRERAS Hernández, Jesús (1991) La identidad olvidada. México, Archivo Municipal de San Martín Texmelucan, Puebla.

DE LA MAZA, Francisco (1981). El Guadalupanismo mexicano. México, Fondo de Cultura Económica.

DE LA PEÑA, Guillermo (2004), “El campo religioso, la diversidad regional y la identidad nacional en México”. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad, vol. XXV, México, El Colegio de Michoacán, pp. 23-71.

DE LA PEÑA, Guillermo y DE LA TORRE Renée (1990), “Religión y política en los barrios populares de Guadalajara”. Estudios Sociológicos, vol. VIII, núm. 23, México, El Colegio de México, pp. 571-602

DE LA TORRE, Renée (2006). La Ecclesia Nostra. El catolicismo desde la perspectiva de los laicos, el caso de Guadalajara. México, Fondo de Cultura Económica-CIESAS.

ESPINOZA, Mauricio (2009). Tipología del comercio formal en la zona metropolitana de San Martín Texmelucan, Puebla. Tesis de maestría. México, UNAM.

GIURIATI, Paolo y MASFERRER Elio (1988). No temas, yo soy tu madre. Estudios socioantropológicos de los peregrinos a la Basílica de Guadalupe. México, Plaza yValdés.

GLEDHILL, John (2000). El poder y sus disfraces: perspectivas antropológicas de la política. Barcelona, Bellaterra.

GUTIÉRREZ Arellano, Pablo (s/f). Crónicas de las pequeñas Comunidades Eclesiales de Base. México, San Martín Texmelucan, Puebla (inédito). INSTITUTO Nacional de Estadística y Geografía (2010). Censo de Población y Vivienda 2010. México, INEGI.

MARTÍNEZ Assad, Carlos (1979).El laboratorio de la Revolución. El tabasco garridista. México, Siglo XXI Editores.

MONTAÑO Quiroz (1993).Las organizaciones obreras en el movimiento social en San Martín Texmelucan, 1918-1928, Tesis de Licenciatura. México, BUAP.

LAFAYE, Jacques (1995).Quetzalcóatl y Guadalupe: la formación de la conciencia nacional en México.México, Fondo de Cultura Económica.

RATZINGER, Joseph (1987). Instrucciones sobre algunos aspectos de la “Teología de la liberación”. Santiago de Chile, Ediciones Paulinas.

RODRÍGUEZ Moreno, Waldo (2009). Un relato…Donde está bonito el zócalo. México, San Martín Texmelucan, Puebla.

RODRÍGUEZ Lapuente, Manuel (1989), “El sinarquismo y Acción Nacional, las afinidades conflictivas”, en Foro Internacional, vol. XXIX, núm. 3, pp. 440-458.

ROMERO de Solís, José Miguel (1993). El aguijón del espíritu. Historia contemporánea de la Iglesia en México (1892-1992). México, Instituto Mexicano de Doctrina Social Cristiana.

SERAFIN SODI, José Antonio (1978). Monografía de San Martín Texmelucan y Hacienda de Chautla. Anécdota de “Tu ya no soplas”. México, San Martín Texmelucan, Puebla.

TAYLOR, William (1999). Ministros de lo sagrado. Sacerdotes y feligreses en el México del siglo XVIII. México, El Colegio de Michoacán, El Colegio de México, Secretaría de Gobernación.

TURNER, Víctor (1980). La selva de los símbolos. Aspectos del ritual ndembu. México, Siglo XXI Editores.

WOLF, Eric (1958), “The Virgin of Guadalupe: A Mexican National Symbol”. Journal of American Folklore, vol. 71, N° 279, pp. 34-39.

Published

19-09-2018

How to Cite

Sosa Díaz, S. (2018). The Virgen de Guadalupe and its festivity in a parish from Puebla, Mexico. Itinerantes. Revista De Historia Y Religión, 97–112. https://doi.org/10.53439/revitin.2014.01.05

Issue

Section

Dossier