“Señor de Sumalao”festivities in La Merced (Salta): sacralization practice, agencies and religious experience

prácticas de sacralización, agencias y experiencia religiosa

Authors

  • Ana Victoria Casimiro Córdoba Universidad Nacional de Salta - CONICET
  • Pablo E. Cosso Universidad Nacional de Salta
  • Gerardo Daniel Saiquita Universidad Nacional de Salta

DOI:

https://doi.org/10.53439/revitin.2014.01.06

Keywords:

Sumalao` s celebrations, practice of sacralization, religiuos experience, antropology of the catholicism, continuum regulated/, de-regulated

Abstract

This research consist of two parts: in the first we will present a description of the “Fiesta Grande” and the “Fiesta Chica del Señor de Sumalao”, developed in a rural area of La Merced municipality (Salta-Argentina); in the second we will undertake an analysis of the religious phenomenon, presenting some theoretical-ethnographic contributions. The ethnographic description will be based on the fieldwork realized during the last three years, putting emphasis on the following analytical foci: a) the differences observed between both days of celebration; b) the gestures and religious attitudes of the attendees; c) the testimonies of miracles and healings; d) the mythical stories; e) the points of view, discourses and institutional practices; and f) the role of sacred images in the cult. Departing from the concept of “practices of sacralization” (Martin, 2007), we will discuss the ‘durkheimian’ perspective concerning “the sacred and the profane” as categories of analysis. We propose to think about this religious phenomenon as a continuum of regulated (institutional) and de-regulated (non-institutional) practices. Moreover, we will problematize the relationship between objects, subjects and supernatural beings, following Latour (2008, 2007), postulating also a reading from the continuum of these three contributing elements involved in the religious experience of the participants in these Celebrations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALDUNATE, Carlos (1991). Transformación espiritual y sicológica, Santiago de Chile, Ediciones Paulinas.

ARZOBISPADO DE SALTA (2013). Los Siete Viernes y Novena al Señor de Sumalao, Salta, s/d.

BOURDIEU, Pierre (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción; Barcelona, Ed. Anagrama.

CHAILE, Telma (2011). Devociones religiosas, procesos de identidad y relaciones de poder en Salta. Desde la colonia hasta principio del Siglo XX; Salta, Fundación CAPACIT.AR del Noa (Fondo Editorial)

CASIMIRO, Ana; COSSO, Pablo SAIQUITA, Gerardo (2011), “Sumalao. Reflexiones etnográficas sobre la construcción de un santuario”, III Jornadas Poder y Religión, Facultad de Humanidades (UNSa).

DURKHEIM, Emilie (1968) [1912]. Las formas elementales de la vida religiosa, Buenos Aires, Ed. Shapire.

LATOUR, Bruno (2008). Reensamblar lo social: una introducción a la teoría del actor-red, Buenos Aires, Ed. Manantial.

MARTIN, Eloisa (2007a), “Gilda, el ángel de la cumbia. Prácticas de sacralización de una cantante argentina”, Religião e Sociedade N°27(2), Rio de Janeiro, pp. 30-54. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/rs/v27n2/ v27n2a03.pdf (Fecha de consulta: 02 de febrero de 2013)

MARTIN, Eloisa (2007b), “Aportes al concepto de “religiosidad popular”: una revisión de la bibliografía argentina”, Maria Julia, Carrozzi y Cesar, Ceriani Cernadas (Coords.) Ciencias Sociales y religión en América Latina. Perspectivas en debate, Buenos Aires, Ed. Biblos, pp. 61-86.

MEDINA, Felipe (2011). Sumalao. Feria y Fiesta, Salta, Ed. Okapidiseños.

PAGANO FERNÁNDEZ, Pablo María (2008). “Religiosidad popular. Una aproximación desde la Teología”, José Demetrio, Jimenez, (OSA) (Coord.) Cristianismo e interculturalidad. Una aproximación desde el Valle Calchaquí, Buenos Aires, Miño y Dávila Editores, pp. 159-177.

Published

19-09-2018

How to Cite

Casimiro Córdoba, A. V., Cosso, P. E., & Saiquita, G. D. (2018). “Señor de Sumalao”festivities in La Merced (Salta): sacralization practice, agencies and religious experience: prácticas de sacralización, agencias y experiencia religiosa. Itinerantes. Revista De Historia Y Religión, 113–131. https://doi.org/10.53439/revitin.2014.01.06

Issue

Section

Dossier